دسته‌بندی نشده

علت کند شدن ویندوز چیست ؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است در کار با کامپیوتر با آن مواجه شوید کند شدم ویندوز است .  این مشکل ممکن است هم برای افراد حرفه ای و هم کاربران مبتدی به وجود بیاید . برای حل این مشکل ابتدا باید علت کند شدن آن را بیابید سپس برای افزایش سرعت کامپیوتر اقدام کنید .در این مقاله قصد داریم علت های مختلف کند شدن ویندوز را با هم بررسی کنیم .

برنامه های پس زمینه :

یکی از علت های کند شدن ویندوز کامپیوتر برنامه هایی است که در پس زمینه اجرا می شوند . برنامه های سنگین و پر مصرف می توانند تا میزان 99 درصد CPU را به خود اختصاص دهند و سرعت عملکرد ویندوز را به شدت تحت تأثیر قرار داده و باعث کندی آن می شوند . برای اینکه متوجه شویم که چه برنامه هایی در پس زمینه اجرا می شوند و از چه مقدار حافظه و CPU استفاده می کنند باید به سراغ قسمت Task Manager برویم . اگر ویندوز 7 به بالاتر را اجرا می کنید ، می توانید Resmon را اجرا کنید تا درک بیشتری از نحوه استفاده از منایع رایانه خود داشته باشید . برای اینکه وارد قسمت Task Manager بشوید می توانید دکمه های Ctrl+Shift+Escape را هم زمان فشار دهید . بعد از وارد شدن به قسمت Task Manager با انتخاب دکمه More details می توانید Task Manager را به طور کامل باز کنید . در بین تب های موجود تب Start Up را انتخاب کنید . در این بخش می توانید همه برنامه ها و سرویس های که در حین راه اندازی ویندوز اجرا می شوند را مشاهده کنید . در بخش Start Up impact میزان اثر هر یک آن برنامه ها در حین راه اندازی سیستم مشخص شده است . شما می توانید با راست کلیک بر روی هر برنامه و انتخاب گزینه Properties ، محل نصب برنامه ، حافظه اشغال شده توسط برنامه و سایر اطلاعات برنامه را مشاهده کنید و یا با انتخاب Open file Location به محل نصب برنامه منتقل شوید . برای جلوگیری از اجرای برنامه مورد نظر خود درحین راه اندازی سیستم باید روی برنامه راست کلیک کرده و گزینه Disable را انتخاب کنید . این کار به معنی غیر فعال شدن کامل برنامه نیست بلکه به این معنی است که تا زمانی که سیستم خود را روشن می کنید این برنامه به صورت خود کار اجرا نشود و بعد از راه اندازی سیستم در صورت نیاز می توانید به صورت دستی برنامه مورد نظر خود را اجرا کنید . هم چنین برای اینکه برنامه بار دیگر در حین روشن شدن سیستم اجرا شود روی برنامه راست کلیک کرده و گزینه Enable را انتخاب کنید . در قسمت Task Manager برنامه هایی که پر مصرف هستند به صورت رنگی نشان داده می شوند برنامه هایی که درصد بالایی از حافظه CPU و رم را اشغال کرده اند . برای بستن این برنامه ها یک بار بر روی آن کلیک کنید و دکمه End Task را بزنید .

برنامه های Crapware :

این برنامه ها ، برنامه هایی هستند که مایکروسافت به طور پیش فرض بر روی پلتفرم های خود قرار می دهد و اکثر آن ها مورد استفاده قرار نمی گیرند . برخی از این Crapware ها نیز در اثر نصب برنامه های جانبی و در طول زمان به سیستم شما اضافه شده اند و در واقع پیش نیاز اجرای برنامه های دیگر هستند . برای حذف این برنامه ها از قسمت Start ویندوز به تب All apps بروید و هر یک از برنامه هایی که فک می کنید وجودشان ضروری نیست را حذف کنید .برای حذف هر برنامه روی آن کلیک راست کنید و با انتخاب گزینه uninstall آن را لغو نصب کنید . با حذف برنامه های Crapware رم و سی پی یو سیستم شما سبک تر شده و سرعت سیستم افزایش پیدا می کند .

ویروس ها و بد افزار ها :

یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش سرعت یا کندی ویندوز می شود ، وجود ویروس ها ، بد افزار ها و یا فایل های خطرناک در سیستم می باشد . اگر روی سیستم خود آنتی ویروس نصب نکرده اید ، نصب کنید و از آن برای اسکن و حذف ویروس های سیستم خود استفاده نمایید . در صورتی که نمی خواهید از نرم افزار های امنیتی یا آنتی ویروس ها استفاده کنید می توانید با ابزار های داخلی ویندوز این کار را انجام دهید . برای اینکار در قسمت جستجوی ویندوز عبارت Windows Defender را تایپ کنید و از این ابزار برای از بین بردن ویروس ها استفاده کنید .

کم بودن حافظه رم :

ممکن است حافظه موقت یا رم سیستم شما برای مقدار مصرفی که از سیستم دارید کافی نباشد و به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید . بسته به اینکه از چه نرم افزار هایی استفاده می کنید ، ممکن است مقادیر متفاوتی از رم را نیاز داشته باشید . اگر مقدار حافظه رم شما کم باشد ، ویندوز برای نگهداری اطلاعات از دیسک سخت که بسیار سرعت کمی دارد کمک میگرد که این امر موجب کاهش سرعت یا کندی ویندوز می شود . امروزه پیشنهاد می شود کامپیوتر ها حداقل دو گیگ حافظه برای سیستم 32 بیتی و 4گیگابایت برای سیستم 64 بیتی داشته باشند . یا داشتن حافظه کافی مشکلی در خصوص کندی ویروس نخواهید داشت .

داغ کردن قطعات کامپیوتر :

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث کاهش سرعت سیستم یا کند شدن ویندوز شود داغ کردن قطعات آن است . برای خنک کردن قطعات می توانید در لپ تاپ ها با استفاده از کول پد آن را خنک نگدارید و در کامپیوتر ها از سیستم های خنک کننده قوی تر استفاده کنید و یا اگر جایگاه اضافی برای افزایش تعداد فن وجود دارد به آن فن اضافه کنید . در غیر این صورت می توانید درب کیس را باز بگذارید که این کار تا حدودی به خنک شدن قطعات کمک می کند .

پرونده های موقت :

هنگام اجرا برنامه ها ، کامپیوتر ها فایل های موقتی در هارد دیسک ذخیره می شوند . حذف این پرونده ها می تواند به بهبود عملکرد رایانه کمک کند . برای پاک کردن پرونده های موقتی و سایر فایل هایی که دیگر نیازی به رایانه ندارند از ابزار Windows Clean  Disk Cleanup استفاده کنید و به افزایش سرعت ویندوز کمک کنید . اما این نکته را فراموش نکنید که این ابزار ممکن است تمام پرونده های موجود را حذف نکند پس بهتر را پرونده ها را به صورت دستی حذف کنید . یا میتوانید از برنامه های مانند CCleaner  برای حذف فایل ها استفاده کنید که کار با این برنامه بسیار راحت است . اما گاهی ممکن است در صورتی که استفاده از آن را بلد نباشید فایل های دیگر مثل عکس ها و فیلم ها را هم پاک کند .

کم بودن فضای خالی :

فضای خالی کم در درایو ها می تواند باعث کند شدن کامپیوتر بشود فضای مورد نیاز درایو های اصلی باید حداقل بین 500 مگ یا 1گیگ باشد در صورتی که فضای خالی درایو های شما کمتر از این مقدار می باشد فضای بیشتری را خالی کنید تا با این کار سرعت ویندوز را افزایش دهید .

آپدیت نبودن ویندوز :

یکی دیگر از علل های کند شدم ویندوز سیستم می تواند آپدیت نبود ویندوز آن باشد . برای اینکار با مراجعه به قسمت آپدیت های خود ویندوز می توانید سیستم خود را آپدیت کنید و اگر می دانید برای اینکار نیاز به کمک دارید از یک متخصص کمک بگیرید و آپدیت ویندوز سیستم خود را به او بسپارید .

آپدیت نبودن BIOS :

آپدیت نبودن بایوس می تواند یکی دیگر از علت های کند شدن ویندوز باشد . برای اینکه بیشتر در مورد بایوس و آپدیت آن بدانید می توانید به مقاله ای که در این باره قبلا برای شما نوشته ایم مراجعه فرمایید.

افکت های بصری :

اگر از کامپیوتر های قدیمی استفاده می کنید ممکن است استفاده از افکت های بصری ویندوز 10 روی سیستم شما تأثیر بگذارد و باعث کندی آن شود ، بنابراین شاید غیر فعال کردن این افکت ها به افزایش سرعت سیستم شما کمک کند .برای غیر فعال کردن این افکت ها باید ابتدا در جست و جو سیستم عبارت Sysdm.cpl راجستجو کنید .پنجره system properties برای شما باز می شود . وارد تب advanced شوید و روی دکمه settings کلیک کنید . بعد از کلیک روی دکمه setting پنجره performance options برای شما باز می شود که در آن لیست همه افکت های بصری و انمیشن ها را مشاهده می کنید و می توانید هر یک از آن ها را فعال یا غیر فعال کنید .

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “علت کند شدن ویندوز چیست ؟

  1. سلام، این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.